Teaching English as a Foreign Language
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Publications

Monographs

  • Learning and Teaching Processes. Teachers' learning and teaching strategies for tense and aspect. 2007. Münchener Arbeiten zur Fremdsprachenforschung (MAFF), Bd. 17. München: Langenscheidt.
  • Fremdsprachenunterricht und Spracherwerb. Linguistische Untersuchungen zum gesteuerten Zweitsprachenerwerb. 1982. Dissertation Passau.

Books edited

  • L3 Syntactic Transfer: Models, New Developments and Implications. in prep. Book series: Bilingual Processing and Acquisition, ed. John Schwieter. John Benjamins. Co-authored by Tanja Angelovska
  • Sprachen schaffen Chancen. Dokumentation zum 21. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) München, Oktober 2005. 2006. München, Düsseldorf, Stuttgart: Oldenbourg. Co-authored by Friederike Klippel.
  • Neue Medien im Alltag, Band 4: Computerspiele - Eine Provokation für die Kulturwissenschaften? 2003. Langerich: Pabst Science Publishers. Co-authored by Evelyne Keitel, Gunter Süß und Randi Gunzenhäuser.

Articles

  • "Synchronous collaborative text creation: Integrating Google Docs in a blended learning English course for medical purposes. (forthcoming)” In: Becker, Carmen, Gabriele Blell und Andrea Rössler (Hrsg.). Web 2.0 und Komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Peter Lang. Co-authored by Franz Steinberger
  • "Integration von Erklärvideos in einen Englisch Selbstlernkurs". (forthcoming). In: Becker, Carmen, Gabriele Blell und Andrea Rössler (Hrsg.). Web 2.0 und Komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Peter Lang. Co-authored by Jan Ullmann.
  • "Transfer in L3 acquisition: Implications for teaching English as L3 after German as L2”. In: Angelovska & Hahn (eds.) (in prep). L3 Syntactic Transfer: Models, New Developments and Implications. 2016. Book series: Bilingual Processing and Acquisition, ed. John Schwieter. John Benjamins. Co-authored by Tanja Angelovska
  • "Features of spoken L3 English in an online discourse”. (2013). In: Wischer, Ilse et. al. (eds). Proceedings of the Anglistentag 2012, Potsdam, WTV: Trier. Co-authored by Tanja Angelovska. ISBN: 978-3-86821-488-8 .
  • "Raising language awareness for learning and teaching L3 grammar" (2013) In: The Grammar Dimension in Instructed Second Language Learning, Series "Continuum Studies in Instructed Second Language Acquisition" edited by Alessandro Benati, Cécile Laval, Maria Arche (University of Greenwich, UK), chapter 8. Co-authored by Tanja Angelovska.
  • "Written L3 (English): transfer phenomena of L2 (German) lexical and syntactical properties.” 2012. In: Gabryś-Barker, Danuta (ed): Crosslinguistic influences in multilingual language acquisition. Heidelberg: Springer, 23 - 40. Co-authored by Tanja Angelovska
  • "Teaching English at University Level." 2012. In: Ahrens, Rüdiger; Antor, Heinz (eds.) Focus on Teaching English: Anglistik, International Journal of English Studies Bd. 23, Heidelberg: WINTER, 145-152. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Using a corpus for written production: A classroom study.” 2012. In: James, Thomas & Alex Boulton (eds). Forthcoming. Input, Process and Product: Developments in Teaching and Language Corpora. Brno: Masaryk University Press, 199 - 211. Co-authored by Monika Geist.
  • "Möglichkeiten von Moodle für den neo-kommunikativen Sprachunterricht Beispiel: Aussprachetraining", 2012. In: Volkmann, Laurenz & Reinfried, Marcus (eds.). Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht: Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Fremdsprachendidaktik: Inhalts- und lernerorientiert Bd. 16. Frankfurt a. M: Lang, 319 - 330. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Phonology and Moodle: Enhancing pronunciation through learning platform-based training?" 2010. In: Henderson, Alice. (Ed.). English Pronunciation: Issues and Practices (EPIP): Proceedings of the First International Conference. June 3-5 2009, Université de Savoie, Chambéry, France., 139 - 158.
  • "Möglichkeiten von Moodle für den neo-kommunikativen Sprachunterricht, Beispiel: Aussprachetraining" Erscheint 2010. In: Volkmann, Laurenz & Reinfried, Marcus (eds.). Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht: Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Fremdsprachendidaktik: Inhalts- und lernorientiert Bd. 16 Frankfurt a. M.: Lang. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Sitcoms und Pragmatik". 2009. In: Leitzke-Ungerer, Eva (ed.) Film im Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: ibidem, 419-434. Co-authored by Randi Gunzenhäuser
  • "English with a „native-like“ accent: An empirical study on native speakers’ perceptions”. 2009. In: Benati, Alessandro (ed.). Issues in Second Language Proficiency. Continuum Publishing, 147-168. Co-authored by Tanja Angelovska.
  • "Mingling: zukünftige Fremdsprachenlehrer als Tutoren von Fremdsprachenlernern an der Universität - how to turn theory into practice“. 2009. In: Polleti, Axel (ed.). Sprachen als akademische Schlüsselkompetenz. Dokumentation der 25. Arbeitstagung 2008. Dokumentation 11. AKS-Verlag: Bochum, 74-82. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Bewerbungstraining“.2008. In: Nünning, Vera (ed.). Handbuch Schlüsselkompetenzen. Kapitel 21. Stuttgart-Weimar: Metzler, 290-305, Co-authored by Rachel Lindner.
  • "Aufgabenorientiertes Aussprachetraining mit neuen Medien.“ 2008. In: Müller -Hartmann, A. & Schocker-v.Ditfurth, M.. (eds.) Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren mit Medien: Ansätze, Erfahrungen, Perspektiven in der Fremdsprachendidaktik. Frankfurt a.M.: Lang, 257 – 167. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Implementation of SprachChancen projects into a language centre: Technical Challenges". 2007. In: Klippel, Friederike, Koller, Gerhard & Polleti, Axel (Hrsg.) Fremdsprachenlernen online. Erfahrungen und Erkenntnisse im Projektverbund SprachChancen. Münster: Waxmann, 253 - 262. Co-authored by
  • "Korrektive Phonetik: Ausspracheunterricht 'revisited' “. 2006. In: Jung, U.O.H. ed. Praktische Handreichungen für den Fremdsprachenunterricht, neue Auflage. Frankfurt a. M.: Lang, 142 – 148.
  • "The use of the progressive in Swedish and German advanced learner English – a corpus-based study. “2001. ICAME Journal 25, 5 - 30. Co-authored by Margareta Westergren Axelsson.
  • "The present progressive in political and academic language in the 19th and 20th centuries: A corpus-based investigation“.2000. ICAME Journal 24, 99 - 118. Co-authored by Eric Smitterberg und Sabine Reich.
  • "Aspect in the Chemnitz Internet Grammar“. 2000. In: Mair, C & Hundt, M. (eds.). Corpus Linguistics and Linguistic Theory. (Language and Computers: Studies in Practical Linguistics No 33, Amsterdam/Atlanta: Rodopi, 131 - 140. Co-authored by Sabine Reich and Josef Schmied.
  • "Grammar at its best. The development of a rule- and corpus-based grammar of English tenses“. In: Burnard, L. & McEnery, T. (eds) 2000. Rethinking language pedagogy from a corpus perspective: papers from the third international conference on teaching and language corpora. (Lodz Studies in Language). Hamburg: Peter Lang, 193 - 206.
  • "Natural processes in classroom second language learning“. 1985. Applied Linguistics 6, 223 - 238. Co-authored by Sascha W. Felix.
  • "Fremdsprachenunterricht und Spracherwerbsforschung. Eine Antwort an K.-R. Bausch und F. Königs.“1985. Die Neueren Sprachen 84, 191 - 206. Co-authored by Sascha W. Felix.
  • "Der Erwerb der Personalpronomina im Fremdsprachenunterricht “. 1981. Neusprachliche Mitteilungen 3, 132 - 143. Under the author’s maiden name Simmet, co-authored by Sascha W. Felix.

Encyclopedic entries

  • Sprachdidaktik. 2010. In: Suhrkamp, Carola (Hrsg.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Metzler: Stuttgart, Weimar, 270 - 272
  • Sprachwissenschaft. 2010. In: Suhrkamp, Carola (Hrsg.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Metzler: Stuttgart, Weimar, 287 - 289.

Teaching materials

  • Grundwortschatz Englisch. 2007. Würzburg: Ensslin im Arena Verlag. Co-authored by Gabi Epping.

Teaching manuals

  • "My Accent is Brilliant - Zwei englische Varietäten verstehen und analysieren.", 2015. In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 134, 26-30. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "Sinking' or 'thinking": Erfolgreiche Ausspracheschulung." 2014. In: Grundschulmagazin Englisch 1, 7-8. Co-authored by Bettina Raaf.
  • "We are sinking...What are you /s/inking about? Aussprachetraining - (nicht) sinnlos?". 2011. In: Praxis Fremdsprachenunterricht English 06/11, 4 - 8.
  • "Methoden-Box: Mit Aussprachetraining früh beginnen". 2007. In: Take off! Zeitschrift für frühes Englischlernen, 4/2007, S. 44, co-authored by Bettina Raaf and Tanja Angelovska
  • "Bilinguale Module aus Sicht der Spracherwerbsforschung: Gute Gründe für den Ausbau bilingualer Module". 2005. In: Bilinguale Module an unserer Schule - wie geht das? Eine Handreichung für Lehrerinnen und Lehrer aller Fächer an Regelschulen, Gymnasien und berufsbildenden Schulen. Thillm-Reihe „Impulse“, Band 47, 30 -33.
  • "Englisch im Vorschulalter: eine Rückblende." 2000. Klett-VHS Tipps, Sprachenservice Erwachsenenbildung Nr 29, 8.