Teaching English as a Foreign Language
print


Breadcrumb Navigation


Content
Claudia Owczarek

Claudia Owczarek

Doctoral Research Associate

Contact

Institut für Englische Philologie
Schellingstr. 3 RG
80799 München

Room: 426 VG
Phone: +49 (0)89 2180-1402

For office hours, please visit the Anglistik department staff profiles.

Further Information

Curriculum vitae

Claudia Owczarek studied at the University of Göttingen and the Paris-Sorbonne University. She holds a master’s degree in ‘Teaching English as a Foreign Language’ (TEFL), in ‘Teaching French as a Foreign Language’ and in Philosophy. From 2010 to 2012, she was a scholar of the Hertie Foundation. Furthermore, during her studies, she worked in the YLAB - a humanistic student lab. In September 2016, Claudia Owczarek joined the Chair of TEFL at LMU Munich as a research associate. In her PhD project Zum Einsatz multimodaler Literatur im Englischunterricht – eine empirische Studie zu den Überzeugungen von Lehrkräften im Sekundarschulbereich, she is researching the role of multimodal literature in the foreign language classroom.

Areas of interest

Teaching literature
Multiliteracies and multimodality
Teaching English beyond the classroom                                                                                                                Language teacher psychology

Publications

  • (forthcoming) „Konflikte friedlich lösen lernen- Zur Förderung demokratischer Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht.“ In: Praxis Fremdsprachenunterricht 4/2019 (with Petra Rauschert).
  • (forthcoming) "Crossovers: Digitalization and Literature in Foreign Language Education." (with Christiane Lütge, Thorsten Merse and Michelle Stannard).
  • (forthcoming) „Zur Rolle von Musik im kompetenzorientierten Fremdsprachenunterricht - audio literacy als Teil von multiliteracies.“ In: Falkenhagen, Charlott/Volkmann, Laurenz. Musik im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr. (with Christiane Lütge).
  • (2018) „Digitales Lernen im Englischunterricht.“ In: Praxis Fremdsprachenunterricht 4/2018 (with Christiane Lütge and Thorsten Merse).
  • (2018) „Produsing digital texts.Das Potential von digital storytelling im Englischunterricht nutzen.“ In: Praxis Fremdsprachenunterricht 4/2018.
  • (2018) „Bildung in der digitalen Welt: eine Querschnittsaufgabe alles Fächer.“ In: Praxis Fremdsprachenunterricht 4/2018.
  • (2018) „(Zu)hören im Medienzeitalter.“ In: Praxis Fremdsprachenunterricht 3/2018
  • (2017) "Intercultural Learning in the English Classroom through Chester Brown's Graphic Novel 'Louis Riel: A Comic‐Strip Biography'." Teaching Canada – Enseigner Le Canada. Wißner-Verlag. 267–276.
  • (2017) "Summer Season Is Festival Season." Praxis Fremdsprachenunterricht 4/2017.

Presentations and Workshops

  • Service Learning in Foreign Language Education: Peace Education hands-on.” Workshop with Petra Rauschert at the TEFL Day 2019: Global Education in the EFL Classroom, LMU Munich, 26.03.2019.
  • "Zum Einsatz multimodaler Literatur im Englischunterricht - eine empirische Studie zu den Vorstellungen von bayrischen Lehrkräften im Sekundarschulbereich.“ Presentation at the DGFF Arbeitstagung für den wissenschaftlichen Nachwuchs, Gießen, 12- 13 March, 2019.
  • „Vom Smombie zum digital citizen - Förderung kritisch-reflexiver Medienkompetenz im Englischunterricht." Workshop at the teacher training day Digitale Bildung – zwischen Hype & Hybris, Münchner Zentrum für Lehrerbildung, 10.10.2018.
  • "Multimodal Literature in the EFL Classroom - Exploring German EFL Teachers' Beliefs and Practices." Presentation at the 3rd International Psychology of Language Learning Conference (PLL3), Tokyo, June 7-10, 2018.
  • "Multimodal Literature in the EFL Classroom – A Study of German EFL Teachers' Beliefs." Presentation at the AILA Junior Researcher's Meeting in Applied Linguistics, Vienna, 07.09.2017.
  • "Zum Einsatz multimodaler Literatur im Englischunterricht – eine empirische Studie zu den Überzeugungen von Lehrkräften im Sekundarschulbereich." Presentation at Forschungsforum Fraueninsel, Chiemsee, 18.05.2017.
  • "So, what else can it do?" – Towards Critical Media Literacy in the EFL Classroom." Presentation at the conference "Media Literacy in Foreign Language Education: Digital and Multimodal Perspectives"at the Ludwig-Maximilians-University Munich, 13.03.2017.
  • "Intercultural Learning in the English Classroom through Chester Brown's Graphic Novel 'Louis Riel: A Comic-Strip Biography'." Presentation at the conference "Teaching Canada" at the University of Marburg, 27.06.2015.

Teaching

  • Theorie und Praxis der Unterrichtsgestaltung für Englisch mit/ohne Praktikum (GY, RS) (Summer term 2019)
  • Multimodal Texts in the EFL Classroom (GY, RS) (Summer term 2019)
  • Theorie und Praxis der Unterrichtsgestaltung für Englisch an Gymnasien und Realschulen (Winter term 2018/19)
  • Grundlagen der Fremdsprachendidaktik (Winter term 2018/19)
  • Uniklasse: Digital Media in the EFL Literature Classroom (Summer term 2018)
  • Exploring the Potential of Intercultural Learning in the Production-oriented Literature Classroom (Summer term 2018)
  • Theorie und Praxis der Unterrichtsgestaltung für Englisch an Grund- und Mittelschule (Winter term 2017/18)
  • Literature in the EFL classroom (Summer term 2017)
  • Theorie und Praxis der Unterrichtsgestaltung für Englisch an Gymnasien und Realschulen (Winter term 2016/17)